Понеделник - Петък: 09:00 - 18:00
Събота: 09:00 - 14:00
0899 61 42 20
042 601 460
Запази час

5 съвета за намаляване на риска от развитието на катаракта


Независимо дали сте на 18 или 81 години, никога не сте твърде млади за да се грижите за здравето на очите си. Едно от най-често срещаните очни заболявания е катарактата и то е водеща причина за слепота в света. Според Кралският национален институт за слепи хора (RNIB), развитието на катаракта е чест проблем при възрастните хора. Повечето го развиват след 65 годишна възраст, но как всъщност можем да намалим риска отрано?


1. Хранете се здравословно

Храната играе жизненоважна роля за здравето на очите. Хранителните навици определят общото състояние на зрението. При направено проучване през 2008 г., сред 30 551 жени, е открито че тези, които са консумирали антиоксидантите лутеин и зеаксантин имат 18% по-малък риск да развият катаракта от други, които не са.

Тези антиоксиданти се съдържат в големи количества в яйцата, зелените зеленчуци, ряпата и царевицата. Броколите, аспержите, спанакът и зелето също помагат в  превенцията на катарактата. Плодове, като авокадо, грейпфрут и ягоди са богати на антиоксиданта глутатион, който е един от най-важните за нормалното функциониране на организма и зрението. Ако изпитвате затруднение или Ви е неприятно да консумирате големи количества плодове и зеленчуци, можете да приемате смутита, както и прясно изцедени фрешове.

Хранителните навици не се състоят само от храни, които трябвада консумирате, а и от такива, които трябва да избягвате. Бялата захар, както и нейните преработени заместители, като високофруктозния царевичен сироп стимулират растежа на катарактата.

 

Някои извършени проучвания:

  • Изследователи от Швеция са представили информация от направено проучване, което установява връзката между количеството приети антиоксиданти в хранителните навици на един човек и развитието на катаракта. Повече от 30 000 жени на възраст над 49 години са участвали в проучването и е установено, че развиват старческа катаракта средно за 7.7 години. Авторите на проучването установяват, че жените, чиято диета съдържа висок общ антиоксидантен капацитет (TAC), са по-малко склонни да развият катаракта в сравнение с тези, чиято диета има ниско съдържание на антиоксиданти. Основните храни, които помагат за висок общ антиоксидантен капацитет (TAC) включват плодовете и зеленчуците (44.3%), пълнозърнестите храни (17.0%) и кафето (15.1%).
  • Изследователи от Австралия установяват, че високия прием на въглехидрати в ежедневната нидиета, може да увеличи риска от развитие на катаракта. Проучването е извършено сред 1 600 човека и открива, че тези които са приемали голямо количество въглехидрати, увеличават риска от развитие с над 3 пъти.

2. Носете слънцезащитни очила

UV лъчението е известно с увреждането на всички органи в човешкото тяло, включително кожата и очите. Защитата на зрението от вредните UV лъчи е задължителна, ако искаме да запазим здравето си.

Редица клинични проучвания доказват връзката между директното излагане на ултравиолетова светлина и развитието на катаракта. UV лъчите са невидими за човешкото око и имат по-къса дължина на вълната от обикновената видима светлина. В атмосферата, UV светлината се състои от 2 вариации: UVA и UVB. Спори се коя точно вариация е по-опасна за развитието на катаракта, но е всеизвестен факт, че UVA светлината има силата да проникне по-дълбоко в тялото и по този начин е по-вероятно да достигне до лещата на окото.

Поляризираните слънчеви очила, фотохроматичните лещи и UV блокиращите контактни лещи предотвратяват увреждането на окото, предизвикано от UV лъчението.

Някои основни правила, които да следвате при избор на слънчеви очила:

  • Те трябва да предоставят 99-100% защита срещу UVA и UVB лъченията.
  • Рамките трябва да са в правилен размер за лицето, а стъклата да са близо до очите.
  • Трябва да притежават филтър от 75% до 90% от видимата светлина.

Носенето на слънчеви очила, когато сте навън, без значение от сезонът, може да помогне в намаляването на риска от развитието на катаракта. Освен това, защитавате нежната околоочна зона от бръчки и други тежки заболявания, като рак на кожата.

Нашите оптики разполагат с богата гама слънчеви очила на световни брандове, като Vogue,Guess, Ray Ban, Kwiat, Emporio Armani, Dolce&Gabana, Fossil, Calvin Klein, Escada, Mexx, Fielmann и други.

3. Намалете консумацията на алкохол

През 2015г. официалната катедра по офталмология в Китай в колаборация с различни болници и лаборатории е направила изследване, което е имало за цел да установи връзката между приемът на различни количества алкохол и развитието на старческата катаракта.

Установено е, че тежката консумация на алкохол значително увеличава риска от развитието на катаракта, докато умерената такава може дори да намали вероятността за развитието на това заболяване.

Това означава, че не е нужно да се отказвате от чаша вино вечер. Тежката консумация на алкохол се определя, когато организма приеме повче от 2 стандартни алкохолни напитки на ден. Това се равнява на 20g. алкохол на ден или 140g. на седмица. Умерената консумация се определя при прием до 20g. алкохол на ден.

4. Спретете тютюнопушенето

Някога пушенето се е смятало за безвреден навик, но през 1602 г., английски автор публикува есе озаглавено „Работата на коминочистачите“, което установява, че болестите причинени при коминочистачите са причинени от сажди и тютюнът може да има подобен ефект върху здравето.

Редица световни проучвания установяват зависимостта между тютюнопушенето и развитието на катаракта. Употребата на тютюн е основен проблем за общественото здраве в световен мащаб. Вече е доказано, че пушенето увеличава риска от редица очни заболявания. Всъщност една от най-силните връзки между тютюнопушенето и здравето на очите е рискът от катаракта. Установено е, че пушачите имат 2 пъти повече склонност да развият катаракта, отколкото тези, които не пушат.

При проблеми с отказването на тютюнопушенето, можете да посетите IQSBULGARIA: https://www.iqsbulgaria.com/za-iqs/companiata/. Това е официална терапевтична програма, специализирана в отказването на цигарите. 

5. Извършвайте очни прегледи

Здравето на очите, както на всеки друг орган трябва да бъде проследявано редовно от специалист. Редовните прегледи при очен лекар помагат за навременното откриване на здравни проблеми, които да бъдат отстранени навреме.


Препоръчваме следния график за преглед на очите:

  • Възраст 20-29: Поне един (1) очен преглед през този период.
  • Възраст 30-39: Поне два (2) очни прегледа през този период.
  • Възраст 40-49: Преглед на очите на всеки две до четири (2-4) години.
  • Възраст 50+: Преглед на очите всяка година (ежегодно).

Можете да заявите час за преглед в някои от нашите медицински центрове. Ние разполагаме с висококачествена иновативна апаратура, както и със специалисти с дълъг опит в дейността си. Научете повече за нас: https://mcvereya.bg/za-klinikata-1

Тези важни стъпки могат да намалят риска от развитието на катаракта. Освен това, те ще запазят организма Ви в отлично здраве, като по този начин ще предотвратите развитието и на други болести. Следването им не всеки път е лесно, но ако се стараете ежедневно да бъдете по-добри от вчера, това неминуемо ще Ви възнагради с по-добро здраве. 

За създаването на тази статия са използвани 26 източника от медицински центрове, институции, компании специализирани в разработката на здравни проучвания, публицистики, списания, както и собствени изводи и проучвания от МЦ ВЕРЕЯ.

+35942601460 - Обадете ни се сега !